Parklets er midlertidige installasjoner, som utvider fortausonen og erstatter parkeringsplasser med byliv. Parklets fremmer byliv ved å skape nye møtesteder for sosial samhandling, aktivitet, næring og vegetasjon. Parklets skaper nye målpunkter i eksisterende gateløp og oppmuntrer til økt bruk av alternative transportmidler – som sykling, gåing og kollektivtransport – som alle har en positiv økonomisk effekt på lokal næring. I tillegg fungerer parklets som et forsøk på nye løsninger og en viktig dialog mellom kommune og brukere, før permanente løsninger er besluttet.
Parklets 2.0 består av en justerbar ramme som kan tilpasses ulike kantsteinshøyder og sikrer universell utformet adkomst. Ulike gulvmoduler utvider fortausonen og gir plass til mer byliv. Møbleringselementer kan kombineres på forskjellige måter for å ivareta viktige funksjoner som uteservering, utstilling, transport, beplantning, opphold og aktivitet. Standardisering av elementer innebærer at parkletssystemet raskt og effektivt kan leveres, installeres, flyttes og gjenbrukes på minimal tid, kostnad og innsats. Parklets 2.0 kan spille en viktig rolle i transformasjonen av Oslo til å bli en av verdens mest framtidsrettet byer. Ved å lansere et modulbasert system med høyt gjenbrukspotensiale, har Parklets 2.0 potensial til å bli en gjenkjennbar og bærekraftig signatur for Oslo kommunes bymiljøambisjoner.
Studio Oslo Landscape Architects (SOLA), in collaboration with Vestre furniture AS, have developed Norway’s first parklet system fulfilling important urban functions such as outdoor dining, display, transport, planting, gathering and commerce. SOLA have designed and installed two pilot projects in Rosenkrantzgate and Nedre Slottsgate in Oslo.