Carl Berners plass er forvandlet til en pulserende byplass med beplanta gater utformet på byens og menneskenes premisser.
Dagens trafikkmengder er blitt definert og rangert etter stramme målformuleringer. Det er gitt prioritet til menneskene, trikken og bussen, framfor privatbiler. Den rektangulære plassen beskriver bygningenes fasadelinjer. En femarmet, rektangulær byplass med 4 avenyer og 1 gate erstatter det tidligere veianlegget. Trikkelinjene er sentrert i en beplantet midtrabatt, mens vegbanen har fått redusert kapasitet fra fire til to felt, noe som bidratt til at trafikken er redusert fra 40.000 til 25.000 ÅDT, parallelt med en stor vekst i kollektivtrafikken. Brede fortau er universelt utformet. Infrastrukturen under bakken er koordinert og detaljtegnet i forhold til det synlige over bakken.
Parkgate
Det er gjennomført en helhetlig treplantingsplan for hele området, slik at blant annet den store byplanen til Harald Hals fra 1929 er fullført, 81 år etter. Det er plantet en palett med over 200 bytrær fordelt på 15 arter. Gatetrærne fungerer som et filter mellom trafikken og bygårdene, og gir avstand og et mildere miljø. Fortauene er bygd med rotvennlig bærelag for å gi trærne bedre vekstfohold. Rennene fungerer både som ledelinjer og som kanalisering av vann til gatetrærne.
Kategori: Parker, byrom, gater, torg
Beliggenhet: Carl Berners plass, Christian Michelsens gate, Trondheimsveien, Grenseveien og Tromsøgata med flere
Oppdragsgiver: Statens Vegvesen region Øst
Byggeår: 2010, nyplanting 2013-2014
Prosjektperiode: Byggeplan 2006-2010
Areal/størrelse: 24 daa
Kostnad inkl. MVA: ca. 300 millioner kr.
Prosjektansvarlig: Sweco Norge AS
Landskapsarkitekt: Dronninga landskap AS
Ansvarlig landskapsarkitekt: Ansvarlig landskapsarkitekt: Ragnhild Momrak MNLA
Entreprenør: Betonmast AS
Underleverandører: Steen & Lund AS
Annet: Foto Adam Stirling, Dronninga landskap