Oslo kommune/PBE: Nå starter arbeidet med framtidas fergeterminalstruktur 

Oslo kommune har valgt COWI som konsulent for utredningen om framtidas fergeterminalstruktur i Oslo. 

Foto: Mediaweb for Oslo kommune 0845f156-1acd-4004-9119-60e2d557634d-w_960

Plan- og bygningsetaten søkte i desember 2020 etter konsulentteam med erfaring og kompetanse innen fagfelt som logistikk og transport, havneplanlegging, miljø og bærekraft, byutvikling og samfunnsøkonomi. Det kom inn fem tilbud innen tilbudsfristen 20. januar 2021, alle fra godt kvalifiserte konsulentgrupperinger. 

COWIs gruppe består av Arkitema Architects, danske Tredje Natur, Vista Analyse AS og tyske Baltic Marine Consult GmbH (BMC) 
- Når valget til slutt falt på COWIs team, var det fordi de viste en veldig god forståelse for samspillet mellom framtidig havneutvikling og byutvikling i Oslo, sier Stein Kolstø, direktør i fjordbyenheten i Plan- og bygningsetaten. Dessuten viste COWI en klar forståelse for at utredningen skal gi et godt grunnlag for et politisk valg om strukturen for utenriksfergene. 

Utredningen er både kompleks og sammensatt. COWIs tilbud var likevel tydelig på hvilke problemstillinger, innsikt og kunnskap som er nødvendig for å løse oppgaven. 
- Tilbudet viste god forståelse for betydningen av å undersøke både markedsutsikter og prognoser, i tillegg til muligheten for effektivisering, balansert med god innsikt i havnas betydning for byens utvikling, forteller Kolstø. 

Balanse mellom havnedrift og byliv 

Oslo havn har vært gjennom en enorm utvikling i mange år, der det største utviklingstrekket er at byen har strukket seg nærmere sjøen, forteller Øystein Berge, prosjektleder i COWI. 

– Nå er vår oppgave å finne ut av hvordan framtidas havnevirksomhet vil se ut og å balansere disse frampekene mot et godt byliv. 

Teamet til COWI har tidligere vært involvert i en rekke lignende oppdrag, deriblant i Lübeck, Rostock, Aarhus, København og Stockholm. Berge forteller at de ser noen fellestrekk blant alle disse byene. 
– Det alle disse byene har til felles er at de ønsker å frigi arealer rundt havnene til byutvikling. I Oslo har havnepromenaden blitt blant de viktigste katalysatorene for byutvikling. Denne utviklinga vil trolig fortsette, men det må gjøres i balanse med alle de andre hensynene i havnefronten deriblant logistikk, miljø og infrastruktur. 

Utenriksfergeutredningen

Utredningen skal se på eksisterende situasjon og alternative strukturer for utenriksfergeterminaler i Oslo. Oppdraget skal vurdere til sammen åtte mulige alternativer av samlet eller delt løsning, ved å benytte areal på Filipstad, Vippetangen og Kongshavn. 

Alternativene skal bli vurdert ut fra arealmessige, økonomiske, miljømessige, regulatoriske og byutviklingsmessige konsekvenser, i tillegg til konsekvenser for den samlede virksomheten til Oslo havn, tekniske forhold og samfunnsøkonomisk lønnsomhet. 

Utredningen som skal gjennomføres har bakgrunn i bystyrets vedtak i behandlingen av områdereguleringen for Filipstad i juni 2020. Arbeidet er bestilt av Byrådsavdeling for næring og eierskap og Byrådsavdeling for byutvikling. Utredningen skal, når den er ferdigstilt, behandles av Oslo bystyre. 

Organiseringen av arbeidet

Arbeidet blir ledet av Byrådsavdeling for næring og eierskap, i samarbeid med Byrådsavdeling for byutvikling gjennom en styringsgruppe. Det er etablert en arbeidsgruppe som blir ledet av Plan- og bygningsetaten der Oslo Havn KF deltar. 

Utredningsoppdraget hadde tilbudsfrist 20. januar 2021. Beslutning om tildeling ble avgjort i siste halvdel av februar, og oppstartsmøte er nylig avholdt. Se hele utlysingen på Doffin.

For mer informasjon, kontakt
Rolf Rolid, Plan- og bygningsetaten, tlf 982 66 378 
Ragnhild Hegghem Fagerheim COWI AS, tlf 902 39 413 

Plan- og bygningsetaten Oslo kommune 
Kilde: Pressemelding fra PBE
Saken på NTB