«Fra motorvei til miljøgate» Folkemøte om Trondheimsveien

Økt kjøretid på 2,2 minutter vil gjøre livet bedre for over 20.000 mennesker langs Trondheimsveien.

Foto: Ill.: Hussain Noori, Kristoffer Schjødt, Felicia Godlund/NMBU 374363

Folkelig opprør mot veitrafikken langs Trondheimsveien 

Folkemøtet ble holdt i det midlertidige bydelshuset Startblokka på Linderud mandag kveld med rundt 120 oppmøtte. Arrangementet var i regi av Groruddalen miljøforum, Sletteløkka Vel og Akers Avis Groruddalen. Debatten handlet om trafikksituasjonen på Trondheimsveien, riksvei 4. 

Det er strekningen fra Sinsen til Grorud det er særlig kamp om. Den passerer blant annet Sletteløkka Sameie som daglig må forholde seg støy og svevestøv. Beboerne lever med nivåer over den anbefalte støygrensen. Statens vegvesen har ansvaret for denne veistrekningen. Byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav fra Miljøpartiet De Grønne (MDG) var til stede. Hun var tydelig på at endringer må finne sted: – Statens vegvesen har bare løsninger som øker trafikken. Det har de forsøkt i Los Angeles med 14 veifelt i hver retning. Det hjelper ikke, sa hun til humring i salen. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård glimret derimot med sitt fravær. Det er mye frustrasjon over samferdselsplaner, eller mangelen på dem, øst i Oslo.

Steile fronter

I februar gikk gruppelederne i Ap, Miljøpartiet De Grønne (MDG) og SV i Oslo hardt ut mot Statens vegvesen. De mener etaten motarbeider grønn byutvikling i Oslo. Både politikere, beboere og fagfolk ivrer for en grønn forvandling av denne veien. Målet er redusert fart og trikkespor til Tonsenhagen. Nå suser trafikk forbi i 70 kilometer i timen. På visse strekninger er fartsgrensen om vinteren satt ned til 50 uten at noen har klaget over kø. Men selv om både bystyret, byrådet og et flertall på Stortinget ivrer for å få satt i gang et prøveprosjekt, har alle forslag til endringer foreløpig strandet. Statens vegvesen som har ansvaret for strekningen, sier foreløpig konsekvent nei. Trafikken må ned først. De er opptatt av næringstransporten og vil ikke foreta seg noe før Fossumdiagonalen blir bygget. Den er foreløpig et luftslott. Men en dialog er i alle fall opprettet. Det påpekte Fred A. Mykland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, som også var på møtet. 

Forskning peker på redusert hastighet

Forsker Aud Tennøy, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI) og landskapsarkitekt MNLA Kathrine Omnia Strøm deltok på møtet. Strøm er dosent ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). De viste til forskning som påker på store muligheter uten at det ligger et milliardprosjekt i bunn. 

«Redusert skiltet hastighet fra 70 til 50 km/t i Trondheimsveien vil gi 2,2 minutter økt kjøretid. Kapasitetsreduksjonen fra fire til to felt vil, gitt erfaringene fra Smestadtunnelen som har høyere trafikkmengder enn Trondheimsveien, vil ikke gi økte forsinkelser.» 

Dette er blant annet konklusjonen i rapporten gjort av Tennøy på oppdrag for Sletteløkka vel. Hun viste også til en spørreundersøkelse besvart av mer enn 200 transporteksperter i ulike land. Der svarte 90 prosent at de visste om tilfeller hvor veikapasiteten hadde blitt redusert, og hvor det hadde bidratt til redusert biltrafikk på veilenken og i regionen. Det ble mindre kaos enn ventet.

Arealeffektivitet og karbonfangst 

Strøm løftet inn et annet viktig poeng: arealutnyttelse. – En bygate tar mindre plass enn en motorvei, påpekte hun. Dette gir plass til flere boliger, altså bedre fortetting, og ikke minst trær som er helt nødvendige for karbonfangst. Trondheimsveien er ikke bare fartsfylt. Den deler også nabolag på tvers.

I forbindelse med folkemøtet ble også studentutstillingen «Planlegging og utforming av gater og byrom» ved NMBU presentert. Disse viser hvordan Grorud, Linderud og Ammerud kan forvandles til attraktive nabolag dersom riksveien blir regulert om til bygate. 

En av kveldens mest interessante påminnelser kom fra den pensjonerte professoren Einar Lilleby, professor på NMBU. Han viste til et folkeopprør i San Francisco som fant sted i 1956, kjent som The Highway Revolt. Der mobiliserte nabolag seg mot utbyggingsplaner da de forsto hva veien ville påføre dem. Slike opprør har funnet sted i flere store byer i USA.

Beboerne langs Trondheimsveien demonstrerer kanskje ikke foran Stortinget ennå, men det folkelige engasjementet deres minner om aktivistene i USA. De kan ikke ignoreres lenger. Tiden har kommet for Statens vegvesen og samferdselsministeren til å sette ned fartsgrensen.

 Tomm W. Christiansen
Rundt 120 frammøtte på folkemøte 9. mai, inkludert byråd for samferdsel Sirin Stav (MDG). Foto Tomm W. Christiansen

Kilde: Nazneen Khan-Østrem, Aftenposten 10. mai 2022 
Saken var også i Vårt Oslo 10. mai