Thornæsparken
Thornæsparken på Møllenberg i Trondheim fikk i 2023 en etterlengtet oppgradering for å skape et bedre bomiljø i bydelen. Parken er en viktig møteplass ..
Hva skjer med Nesttun om to landskapsarkitekter får herje fritt? En ny masteroppgave gir deg svaret. Hanne Lien Bjelke og Christine Margrethe Sundt har laget sitt «drømme-Nesttun» i sin masteroppgave.
I Oslo har de laget en 1,5 meter lang modell av Fanas bydelssentrum i kork og tre. I oppgaven har de laget tegninger som de håper kan inspirere byplanleggerne i Bergen. De er oppvokst på henholdsvis Bønes og Minde, og har begge tilbrakt mye tid på Nesttun i barndommen sin.
– Nesttun har lang tradisjon som et handelssentrum, og har tidligere vært preget av gateløp og torghandel, men mye av dette småskala-preget er i ferd med å viskes ut. Nesttunsenteret er i ferd med å utvides, og Nesttun er i ferd med å bli en bilbasert bydel der kjøpesenteret er i fokus, mener de.
Fjerner bygg
Nesttun er nesten ikke til å kjenne igjen i tegningene de presenterer i oppgaven som bærer navnet «Neste stopp er Nesttunelven!». Mens kommunen allerede jobber med planer for gjenåpning av deler av elven under parkeringshuset, går de to mye lenger når de tegner hvordan stedet bør utvikles.
Noen grunneiere og næringsdrivende vil trolig rive seg i håret over resultatet. Vedtatte utbygginger av Nesttun Allé og Nesttunsenteret er blant dem som er utelatt i oppgaven. Møller Bil er blant byggene som er erstattet av et sammenhengende grøntområde langs en gjenåpnet elv.
– For oss har det vært interessant å se hva en gjenåpning av elven kan gjøre for stedet. Vi har valgt å stille oss fritt i forhold til bebyggelse og eierforhold. Noe har vi fjernet og noe har vi bygget opp igjen andre steder. Men de fleste funksjonene er beholdt, og vi fortetter slik at det blir mer boliger og næring enn i dag, sier Bjelke og Sundt.
Første prioritet: Åpen elv
Landskapsarkitektene mener at grøntområder bør komme først i planleggingen av et fremtidig Nesttun. Dårlig forbindelse mellom de friområdene som finnes på Nesttun i dag, gjør at de blir lite brukt.
– Det vil være logisk at nye grøntområder og turveier planlegges langs elven. Elven kom først, lenge før kjøpesentre og parkeringshus, og er en naturlig del av Nesttuns landskap. Derfor er første prioritet å få den opp i dagen, konkluderer de i oppgaven.
Samtidig vil de flytte flere av funksjonene som finnes i Nesttun sentrum i dag til området ved Lille Nesttunvann, der det i dag ligger to bensinstasjoner. Dette vil de bygge opp med små bygg i samme stil som det allerede finnes i Nesttun sentrum. Parkeringsfloken løser de med en stor fjellhall i Fondveggen og under den nye bebyggelsen ved Lille Nesttunvann.
– Vi synes sjarmen på Nesttun ligger i de små bygningskroppene, med sine diversiteter og små skjevheter. Vi vil videreføre dette preget langs elvepromenaden og ved Lille Nesttunvann, skriver de i oppgaven.
– Bensinstasjoner og bilbutikker hører ikke til på Nesttun og burde bli historie. Dette er funksjoner som kan plasseres hvor som helst, og hører ikke hjemme i et sentrum. Vi synes Nesttun bør satse på å være et sentrum med et bredt utvalg av kulturliv, næring, butikker, kafeer og restauranter som kan gi liv til bydelen, sier de.
Bevissthet
– Hva mener dere at oppgaven deres skal brukes til?
– Vi ønsker en bevissthet rundt de kvaliteter som egentlig finnes i landskapet på Nesttun. Det er særlig gjenåpning av elven og et sammenhengende grøntareal som er viktig, og vi mener det er viktig å hindre videre utbygging i Fondveggen. Vi håper at det kan være en inspirasjon til arbeidet med en gjenåpning av elven. De positive effektene vil være mange, som bedre folkehelse, biologisk mangfolk og naturlig flomsikring, samt at man forsterker Nesttuns identitet. Både politikere og grunneiere bør se at elvens verdi er mye større enn et kjøpesenter og et parkeringshus, sier de.
Hele oppgaven kan leses her.
Kilde: Fanaposten