Oslo City, Stenersgata 1
Stenersgata 1, midt i Oslo sentrum, har fått grønne vegger og tak. Bygningskomplekset er fra slutten av 1980-tallet, og består av kjøpesenteret Oslo C ..
Barn tilbringer store deler av oppveksten sin i en skolegÄrd. Hvilke kvaliteter ved skolens utearealer er viktige for den fysiske, psykiske og sosiale utviklingen? Hvordan er dette i dag og hva kan bli bedre? Velkommen til NLAs digitale lunsjrom torsdag 27. november kl. 11-12.
Skolegården har en svært viktig rolle i barns utvikling fordi den skal legge til rette for lek og læring, fremme helse og trivsel og være en arena som er tilgjengelig for alle. Mange skolegårder i Norge i dag består av en stadig større andel kunstige dekker og harde flater. Samtidig har det vist seg at de kunstige dekkene kan være helseskadelige. Som om ikke det var nok, gir de kunstige dekkene og harde flatene færre muligheter for barna til å kunne utfolde seg.
I 2024 kom masteroppgaven «Fra grå til grønne flater i skolegården: Anbefalinger for å minimere bruk av kunstige dekker og harde flater med utgangspunkt i barns behov» av Emilie Reitan og Julie Emberland.
Landskapsarkitektene kan og vil utforme skolegårder som i mindre grad består av kunstige dekker og harde flater med utgangspunkt i barns behov. I arbeidet med masteroppgaven utviklet Emilie og Julie en behovstabell som viser barns behov og kombinerer disse med prinsipper for universell utforming, og kobler det hele til bruk av vegetasjon og naturlige materialer.
Denne kunnskapen har de videre benyttet til å lage en rekke skisseprosjekter for utforming av skolegårder som imøtekommer barna behov ved å tilby en rekke muligheter.
Mye av teorien de har funnet er overførbar til naturbaserte lekeplasser og har derfor vært relevant inn i arbeidet med NLAs eksempelsamling for naturbaserte lekeplasser.
Lenke til oppgaven: https://hdl.handle.net/11250/3148221
Emilie Reitan
Emilie er 26 år og kommer fra Trondheim. Hun er utdannet anleggsgartner med erfaring fra nybygg, skjøtsel og vedlikehold. I 2019 begynte hun utdanningen i landskapsarkitektur ved NMBU, og hun har siden 2021 jobbet som landskapsarkitekt hos Norconsult i Trondheim
Julie Lutro Emberland
Julie er 26 år og kommer fra Asker. Hun begynte også på studiet i landskapsarkitektur ved NMBU i 2019, og sammen skrev de masteroppgave våren 2024. I dag bidrar hun hos NLA med eksempelsamlingen for naturbaserte lekeplasser. Ved siden av dette er hun på jakt etter relevant arbeidserfaring for videre faglig og personlig vekst.
Det digitale lunsjrommet er en uformell plattform, et sted å møte fagfeller på tvers av landet. Lunsjrommet tar for seg ett fagtema pr. gang, så kort og uformelt at det skal være enkelt å forberede. Etter presentasjonene, på ca 30-40 minutter, er det åpent for spørsmål og faglig samtale. Krever ikke påmelding.
Torsdag 27. november kl 11.00-12.00
Zoom møtelenke: https://us06web.zoom.us/j/82769811690