Bybanen utgjør ryggraden i kollektivsystemet i Bergen. Målet med banen er å bidra til god byutvikling og gi en trygg og effektiv reise.
Norconsult har, i samarbeid med Asplan Viak AS, vært ansvarlig for utarbeidelse av reguleringsplan for bybane og hovedsykkelrute fra Kaigaten til Vågsbotn. Reguleringsplanarbeidet er inndelt i 6 reguleringsplaner. Delstrekning 1, Kaigaten – Sandbrogaten er ca 1,6 km lang med sentralt plasserte holdeplasser på bakkeplan i Kaigaten, på Torget og i Sandbrogaten.
Bybanen representerer et arealeffektivt kollektivtilbud med høy kapasitet gjennom sentrum, men den er også en pådriver for byutvikling og byfornying. Det er en målsetting at byrommene skal gi rom for nye aktiviteter, nye tilbud og spille en viktig rolle for barn og voksnes hverdagsliv. De offentlige plassene ligger som sekvenser langs bane- og sykkeltraseen slik at de er lett tilgjengelig for alle brukergrupper. Løsningene som anbefales skal være robuste, varige og vakre.
Gjennom planarbeidet er det utviklet løsninger som prioriterer gående, syklende og kollektivtrafikk i sentrumsgatene. Plangrepet gjør gatene fredeligere og frigjør areal til fordel for byliv. Bymiljøet styrkes ved å gi god tilgjengelighet til sentrumskjernen. Omgivelsene gjøres mer attraktive, både ved holdeplassene og langs traseen. Ny utforming av byrommene gir muligheter for å reetablere og forsterke allerede eksisterende sammenhenger, samt å skape nye plasser. Byrom og allmenninger knyttes tettere sammen for å synliggjøre og forsterke viktige, historiske strukturer. Hensynet til eksisterende kulturmiljø og arbeidet med Verdensarvstedet Bryggen har stått svært sentralt, og løsningene er utviklet i tett samarbeid med forvaltningsmyndighetene.
---
The Bergen Light Rail (Bybanen) is central to Bergen’s public transport, supporting urban development and efficient travel. Norconsult and Asplan Viak AS developed zoning plans for the light rail and main cycling route from Kaigaten to Vågsbotn, divided into six sections. The first section, Kaigaten–Sandbrogaten, is 1.6 km with key ground-level stops.
The light rail offers a space-efficient, high-capacity transit option and drives urban renewal. Public spaces along the route promote activities and accessibility for all users, designed to be durable and attractive. Special care is taken to protect the cultural environment, especially the World Heritage Site Bryggen, with close collaboration with heritage authorities.
Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler
Beliggenhet: Bergen, Vestland
Oppdragsgiver: Bergen kommune – Plan og bygningsetaten
Byggeår: 2023
Prosjektperiode: 2018–2023
Areal/størrelse: 1,6 km trasé
Prosjektansvarlig: Ivar Øvretvedt/Nina Dybwad MNLA (delstrekning 1)
Landskapsarkitekt: Norconsult Norge AS, Bergen
Ansvarlig landskapsarkitekt: Nina Dybwad MNLA
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Ingeborg Skålnes MNLA, Runa Gjerland MNLA
Rådgivere/konsulenter: Norconsult Norge AS, Asplan Viak AS
Prosjektgruppe: Norconsult Norge AS, Asplan Viak AS