Prosjektet omfatter en ny linje i Bybanen, ryggraden i Bergens offentlige transportsystem. Den nye linjen går fra Bergen sentrum til Bergen vest. En ca. ni kilometer lang trasé med åtte nye holdeplasser, medregnet endestoppene i Kaigaten og Fyllingsdalen terminal.

Det inkluderer 8 nye torg, 5 parkområder, 850 meter kanal, 137 flyttede trær, Bybanens første underjordiske holdeplass, Norges lengste regnbed (1,3 km langt), 11 km gangveier, 5 km sykkelvei i dagen og verdens nest lengste gang- og sykkeltunell på 3,1 km, samt en vernet eik, parsellhage, broer, gateutforming, tilpasning mot bygg med mer. 

Utbyggingsveileder for Bybanen lå til grunn for prosjekteringen. Der settes det stort fokus på passasjeren og den helhetlige opplevelsen av reisen, omgivelsene og bevegelsen til og fra holdeplassen. Universell utforming, medvirkningsprosesser og BIM har også hatt særlig fokus i prosjektet. 

Prosjektet har stor spennvidde i hvordan det tilpasser seg omgivelsene. I Bergen sentrum er det lagt til et nytt stopp i Kaigaten, hvor det er gjort relativt små endringer i eksisterende bystruktur. Her har prosjektet karakter som et gateprosjekt, som tilpasser seg eksisterende omgivelser og belegg. I områdene Fløen, Kronstad, Mindemyren og til dels Fyllingsdalen har prosjektet imidlertid medført fullstendig omlegging av all infrastruktur og bevegelsesmønstre. Der fungerer prosjektet som et lokomotiv og en døråpner for transformasjon og urbanisering av områdene. 

På Mindemyren har bekken mellom Solheimsvannet og Kristianborgvannet lenge vært gjemt i rør under Kanalveien. 

Den nye kanalen har blitt et frodig, blågrønt bymiljøelement som er tilrettelagt for sjøørret. Parallelt med kanalen er det et langt regnbed med 25 000 stauder og 230 trær. Gressdekket i bybanesporet, trerekkene og kanalen har transformert en grå, bilbasert asfaltjungel til en blågrønn og menneskevennlig aveny. 

Kronstad holdeplass har blitt transformert fra bybanedepot til holdeplass. Den utgjør nå krysningspunkt mellom linje 1 og 2, nær studentsamskipnaden «Sammen» og Høgskulen i Vestland. Høydeforskjellene mellom de to banelinjene er tatt opp i et sørvendt amfi, som danner en sentral møteplass for beboere, kollektivreisende og studentene i området.

Det er flyttet 137 trær i prosjektet. Store linde- og bøketrær som sto i prosjektområdet ble flyttet til depot i opptil 4 år, før de ble plassert tilbake i bybildet. De er med på å bidra til at de nye byrommene allerede føles etablert og utgjør viktige romdannere. Bybanens byggetrinn 4 har vært et modellbasert, tverrfaglig prosjekt, med mål om færrest mulig tegninger. Det ble delt inn i ulike entrepriser med ulike fagansvarlige. 

Bybanens linje 2 åpnet i november 2022. De siste anleggsarbeidene ble avsluttet mars 2023. Foreløpige passasjertall og tilbakemeldinger melder linje 2 som nok en bybanesuksess for Bergen. Holdeplassen på Haukeland fikk hederlig omtale i Bergen kommunes byforming- og arkitekturpris. Den er i tillegg nominert til EU Mies Award 2024. 

Prosjektfakta

Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler

Beliggenhet: Bergen, Vestland

Oppdragsgiver: Vestland fylkeskommune, Bybanen Utbygging v/landskaps­arkitekt Ingrid Haukeland og landskapsingeniør Ingrid Madsen

Byggeår: 2023

Prosjektperiode: 2015–2023

Areal/størrelse: 9 km Bybanelinje

Kostnad inkl. MVA: 8 mrd. kr

Prosjektansvarlig: Karl-Magnus Eikeland MNLA

Landskapsarkitekt: Sweco Norge AS, Bergen,Smedsvig landskapsarkitekter AS

Ansvarlig landskapsarkitekt: Audun Brekke Fjeldheim MNLA, Vibeke Lokøy MNLA, Stina Karlsson, Cecilie Kure MNLA, Vibeke Myran MNLA, Stefan te Vaarwerk NVTL, Sissel Øye MNLA

Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Esther Helgheim, Adam Janisio, Beate Risøy, Sigrid Hauglin MNLA, Maja Melberg, Anders Askeland, Tora Johanna Dommen Grøstad, Foke Mens, Tim van Allen, Malin Høvik Flesland, Wichada Treepoonpon, Maarten Odjik.

Rådgivere/konsulenter: Sweco Norge AS

Entreprenør: NCC, Skanska, Veidekke, Fyllingen Maskin, Marti, Stoltz

Anleggsgartner: Anleggsgartnermester Wikholm AS, Anleggsgartner Boasson AS, Tommys Hage AS

Underleverandører: 3RW Arkitekter, Sweco Architects

Kunstner: Kunstner: Inger Johanne Rasmussen, Berit Aksnes, Vegar Moen, Jan Freuchen, Christian Messel og Aurora Lund Solberg

Annet: Lysdesign Light Bureau. Foto Sweco og Smedsvig landskapsarkitekter AS

Sweco Norge AS, Bergen

  • Bilde 4
  • Bilde 3_1
  • Bilde 2
  •   Kronstad holdeplass

Liknende prosjekter