Oppdraget startet med en registering av tilstanden til dagens stitråkk, i traseen for den historiske strandvegen mellom Oscarshall og Frognerkilen.
Denne registreringen samt en kulturhistorisk rapport (NMBU og Norsk Folkemuseum) var grunnlag for skisseprosjektet med konseptplan for å gjenskape den historiske strandveien fra slutten av 1850-tallet. Området har interessant biologi, botanikk, geologi og kulturhistorie, og det har derfor vært utfordrende arbeid.
Delområde G og H ble ferdigstilt vinteren 2015/2016. Det er bygd bordgang gjennom en fuktig takrør-eng, gjennom en tett og ulendt krattskog og videre brygge langs en fjellknaus fram til Frognerkilen båthavn. Langs båthavna fortsetter stien som en gruset sti med forbindelse til gangvegsystemet i området og starten på strandpromenaden i Oslo. Området ved båtforeningen er også rustet opp med nye støttemurer, møblering og stor, etterlengtet sykkelparkering.
Det arbeides med delområdene A og B høsten 2016. Her skal den historiske «Thulstrupbryggen» oppstå i sin tidligere prakt. Steinmurene blir resatt og trebrygga der ferja tidligere la til, skal gjenskapes. Resterende delområder vist på konseptplanen er rammesøket høsten 2016.
Kategori: Friluftsområder, turvei, vannkant
Beliggenhet: Oslo
Oppdragsgiver: Statsbygg
Byggeår: 2016
Prosjektperiode: 2012-2016
Kostnad inkl. MVA: Ca. 5 mill. kr
Prosjektansvarlig: Jan Vaaje
Landskapsarkitekt: Østengen & Bergo AS, Oslo
Ansvarlig landskapsarkitekt: Kari Bergo MNLA
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Ann Kristin Viken Almås MNLA, Johan Østengen, Patrick Kruse, Kjersti Bjerke Hagen MNLA, Kaia Schjeldsøe Berg MNLA
Rådgivere/konsulenter: Høyer Finseth AS (RIB), Geovita as (RI-geoteknikk)
Entreprenør: Steen & Lund AS og Atlant
Anleggsgartner: Steen & Lund AS