Eksisterende fylkesveg 44 i Stavanger sentrum er utvidet til firefelts vei. Kollektivfeltene er midtstilte og adskilt fra øvrige vegbaner med rabatter.
Som prøveprosjekt er ett kryss anlagt som signalregulert rundkjøring, der busser passerer gjennom sentraløya. Ledninger og kabler er plassert utenfor kollektivfeltet, for eventuell enkel omlegging til bybane.
Formingsgrepet er et sterkt, grønt innslag med doble trerekker. Strekningen ligger i trehusbyen, med strenge krav til integrert støyskjerming. I samarbeid med byantikvaren er det valgt gråbeiset treverk og enkle skjermer i glass. Integrerte espalier og klatreplanter skal bidra til ytterligere forgrønning av gateløpet. Anlegget preges av robust materialbruk som fungerer godt i bymiljøet.
Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler
Beliggenhet: Stavanger sentrum
Oppdragsgiver: Statens vegvesen
Byggeår: 2011
Prosjektperiode: 2009-2010
Areal/størrelse: 800 m
Prosjektansvarlig: Kristoffer Dørheim, ingeniør
Landskapsarkitekt: Asplan Viak AS, Stavanger
Ansvarlig landskapsarkitekt: Asplan Viak AS v/Målfrid Takle Folkvord MNLA
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Randi Thomsen og Nina Karlsø MNLA
Rådgivere/konsulenter: Asplan Viak AS (RIVeg, RIVa, RIB, landskap, arkitektur)
Entreprenør: T Stange-land Maskin AS
Anleggsgartner: T Stange-land Maskin AS
Underleverandører: NCC
Samarbeidspartnere: Stavanger kommune
Idé/initiativtaker: Statens vegvesen
Prosjektgruppe: Statens vegvesen, Stavanger kommune, Asplan Viak AS
Finansieringskilde/sponsor: Bompengeringen på Nord-Jæren