Moelv stasjon har blitt ombygd til to spor med sideplattformer, undergang og nye publikumsområder. Landskaps-arkitektene har utformet stasjonstorg, ny innfartsparkering og adkomstveg. Hele stasjonsområdet har fått universell utforming.
Det er lagt vekk på å skape en praktisk stasjon for de reisende, med logisk trafikkflyt og god lesbarhet. Stasjonstorgene på hver side av sporene er gitt egen utforming, som gir identitet til stasjonen og skiller den fra andre stasjoner langs Dovrebanen. Gjenbruk har stått sentralt. Gamle jernbaneskinner fra stasjonen er brukt som striper i nytt belegg og som kanter på parkeringsområdet. En revet lasterampe i naturstein har fått ny funksjon ved at enkeltblokker er brukt som sitteelementer. Av beplanting er det lagt vekt på å plante trær, busker og stauder som gir prydverdi gjennom hele sesongen.
Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler
Beliggenhet: Moelv, Ringsaker
Oppdragsgiver: Jernbaneverket
Byggeår: 2012
Prosjektperiode: 2010-2012
Areal/størrelse: 14 500 m2
Kostnad inkl. MVA: 100 mill kr.
Prosjektansvarlig: Rambøll AS v/Ole Bjørn Bringa
Landskapsarkitekt: Henning Larsen Norge AS
Ansvarlig landskapsarkitekt: Jorun Espetvedt og Elin Katharina Hille From begge MNLA
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Elin Katharina Hille From MNLA
Rådgivere/konsulenter: Øvrig ingeniørtjenester: Rambøll AS (Lillehammer og Oslo)
Entreprenør: Mesta
Arkitekt: Max Juni, Jernbaneverket