Nytt knutepunkt for kollektivtrafikk i Trondheim sentrum. Prosjektet omfatter nytt sentralt holdeplassområde, som samler av- og påstigning for buss til og fra Trondheim sentrum i Prinsens gate og Kongens gate. Holdeplassen for trikk i St. Olavs gate er flyttet nærmere krysset, slik at trikkelinja tydeligere blir en del av knutepunktet.
Prosjektet frigir arealer på Trondheims torg, som nå er forbeholdt myke trafikanter. Knutepunktet er bygd med tanke på å bedre lesbarheten for de reisende, med oversiktlige og effektive omstigningsforhold. Knutepunktet gjør det raskere å reise gjennom byen, enklere å finne fram og universell utforming bedrer tilgjengeligheten for alle. Dialog med utvalgte brukergrupper med spesielle behov har vært en sentral del av arbeidet. For å skape et godt lesbart og velfungerende knutepunkt ble gatebildet ryddet og forenklet, med tydelig soneinndeling av gatetverrsnittet. Variasjon i gatedekket har vært et viktig hjelpemiddel for å strukturere området og dele inn i soner for møblering, opphold og ferdsel. Det er jobbet grundig med gatedekkets farge og struktur for å dele inn i soner og skape naturlige ledelinjer. Materialer og utforming er valgt med tanke på å skape et robust og velfungerende knutepunkt.
Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler
Beliggenhet: Trondheim, Sør Trøndelag
Oppdragsgiver: Trondheim kommune
Byggeår: 2013
Prosjektperiode: 2011-2013
Areal/størrelse: Ca. 7600 m2
Kostnad inkl. MVA: Ca. 30 mill. kr
Prosjektansvarlig: Knut Forsmark
Landskapsarkitekt: Asplan Viak AS, Trondheim
Ansvarlig landskapsarkitekt: Trond Heggem MNLA
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Trine Rathe, Ellen Leinonen og Sigrid Vasseljen, alle MNLA
Rådgivere/konsulenter: Asplan Viak AS: RI Veg, RIVA og RIE
Entreprenør: Søbstad AS