Der byen Mo i Rana møter fjorden ligger sjøfronten, bygget på overskuddsmasser fra industrien. Første byggetrinn åpnet høsten 2016, basert på vinnerutkastet i idékonkurransen om utforming av sjøfronten.
De bærende ideene bak utformingen er felleskap, identitet og soliditet. Mye av Ranas identitet ligger i fellesskapet – det å løfte sammen for å skape en stålindustri som ble, og fremdeles er, bærebjelken i samfunnet der. I poesien til Laila Stien, en kjent nordnorsk poet og forfatter, finner vi gjenklang av disse tankene skåret i stål og lagt ned i gangveien. Hun skriver om livet på verket – livet i og med industrien, og hvor tett dette henger sammen med identiteten til byen. Tekstene som er brukt i prosjektet taler til oss om kraften som ligger i samholdet.
De vet hva de bygger
de er med
løfter sammen
har en pakt
et språk
en puls
en samklang.
De får det til
det vokser
sprenger grensene
for alt de har tenkt.
Rett nok er løftene tunge
skiftgangen hard
varmen drepende.
En og annen hestpeis
av en formann
finnes det òg.
Men de gjør det i lag
tar nødvendige tak.
De løfter
og for hvert løft
løftes hele landet.
Utformingen har en soliditet og en enkelhet som skal tåle en støyt, og vare gjennom en hel del vinterstormer. Bruk av norske materialer i granitt, lokalt stål og betong er viktig for å sikre kvalitet og lokal forankring, som inspirerer til innovasjon og evne til omstilling. Benkene står på stålbein – på samme måte som Mo i Rana står støtt på sin stålproduksjon. Enkelheten i designet gjør det også mulig å variere uttrykk og funksjon når promenaden skal føres videre.
Prosessen etter konkurransen startet med folkemøter og workshops. Engasjerte ranværinger har bidratt med verdifull lokalkunnskap, diskusjoner og innspill underveis. De første som fikk et ønske oppfylt var skarven på Moholmen; seks nye staker til hvile og utkikk – et signal tidlig i løpet om at noe var på gang langs sjøfronten. Prosjektet skal ta hensyn til det som var og er, samtidig som det legger til rette for ny og økt bruk, slik at Mo i Rana igjen kan vende seg mot sjøen.
Where Mo i Rana meets the fjord lies the sea front, built on surplus masses from the industry. The bearing ideas behind the design are community, identity and solidity. The project aims to build upon the industrial history and simultaneously facilitate for new and increased use, allowing Mo
i Rana to face the sea again.
Kategori: Friluftsområder, turvei, vannkant
Beliggenhet: Mo i Rana, Nordland
Oppdragsgiver: Rana kommune
Byggeår: 1. trinn okt. 2016, 2. trinn nov. 2017
Prosjektperiode: 2013–2017
Areal/størrelse: Ca. 55 daa
Kostnad inkl. MVA: 1. trinn 16,9 mill. kr, 2. trinn 12,4 mill. kr
Prosjektansvarlig: Rana kommune v/Tine Solbakk og Jostein Jacobsen
Landskapsarkitekt: Arkitektgruppen CUBUS as
Ansvarlig landskapsarkitekt: Axel N. Sømme MNLA
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Axel N. Sømme, Torbjørn Bengtsson, Eva Korsøen, alle MNLA, Arkitektgruppen CUBUS AS
Rådgivere/konsulenter: RIB: Node AS v/Ronny Rykkje
Entreprenør: Unimaskin AS
Anleggsgartner: 1. trinn Tangen Uteanlegg AS, 2. trinn Kurt Bye AS
Underleverandører: Evjen Granitt AS, Imtas AS, Størksen Rustfri Industri AS, Asfaltverket Mo AS, Mo Installasjon AS
Arkitekt: Cato Mørner, Arkitektgruppen CUBUS AS
Samarbeidspartnere: Grafisk design: Haltenbanken AS v/Truls Indrearne
Prosjektgruppe: Arkitektgruppen CUBUS AS, Rana kommunes plan-, bydrifts- og prosjektavdeling
Priser i konkurranser: 1.premie i idékonkurranse om utforming av sjøfronten i Mo i Rana. Landskapsarkitekturprisen 2018 - hedrende omtale
Finansieringskilde/sponsor: Rana kommune og Nordland fylkeskommune
Annet: Fotograf: Axel Nitter Sømme, Eva Korsøen og Hanne Marit Mikalsen