Stad skipstunell vil være verdens første fullskala skipstunell. tunellåpningene vil ha en høyde på ca. 50 meter (ca. 37 meter over havnivå) og en bredde på ca. 36 meter. Hovedmålet med Stad skipstunell er å skape en tryggere og mer forutsigbar sjøvei forbi Stad.
Stad skipstunell er et stort og synlig anlegg, som vil prege de lokale og nærliggende naturrommene. Særlig fjordlandskapet har særegne kvaliteter som skal ivaretas. Skipstunellen må derfor integreres godt i landskapet.
Tunellen vil skape stor oppmerksomhet lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Dette kan utnyttes til å skape en helt ny og unik destinasjon i Norge. Det kan blant annet oppnås ved å gi nærområdet et felles og tydelig arkitekturspråk for landskap og bygninger. Samspillet mellom skipstunell, landskap og arkitektur vil skape en særegen stedsidentitet, som gjør området til et attraktivt reisemål og landemerke.
Utformingen at landområdene rundt portalåpningene tar utgangspunkt i Stadlandets karakter og identitet. Anlegget skal utvikles med møteplasser og friluftsmuligheter, med turstier opp til, og over, skipstunellen. Dette kan gi hverdagsgleder og helsebringende turmuligheter for fastboende. Bygnings- og landskapsarkitekturen legger til rette for næringsutvikling og turisme, noe som kommer lokalbefolkningen til gode.
Det er utarbeidet et dynamisk belysningskonsept for områdene som ivaretar alle de komplekse hensynene i området, som sikkerhet, dyreliv og opplevelse. Konkrete tiltak for å bevare biologiske mangfold over og under vann har blitt vektlagt, blant annet ved å tilbakeføre og reparere den eksisterende naturtypen gjennom revegetering, oppformering og bruk av stedlige arter. Vegetasjonen blir en integrert og viktig del av områdets arkitektur.
Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler
Beliggenhet: Stad kommune, Vestland
Oppdragsgiver: Kystverket
Byggeår: 2030–2032, oppstart 2025–2026
Prosjektperiode: 2022–2024
Kostnad inkl. MVA: Utarbeidelse av konkurransegrunnlag for totalentreprise, ca. 90 mill. kr. Byggekostnad ca. 5 mrd. kr.
Prosjektansvarlig: Bjørn Arill Hafnor
Landskapsarkitekt: Multiconsult FE Midt
Ansvarlig landskapsarkitekt: Zinnia Gjengstø
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Zinnia Gjengstø, Juni Norløv Teigene, Sanaz Akbari Koli MNLA
Rådgivere/konsulenter: Multiconsult Norge AS
Arkitekt: LINK Arkitektur
Samarbeidspartnere: Zenisk (Lysdesign)
Annet: Prosjektfase: Forprosjekt og anbudsgrunnlag.