Stad skipstunell vil være verdens første fullskala skipstunell. tunellåpningene vil ha en høyde på ca. 50 meter (ca. 37 meter over havnivå) og en bredde på ca. 36 meter. Hovedmålet med Stad skipstunell er å skape en tryggere og mer forutsigbar sjøvei forbi Stad.

Stad skipstunell er et stort og synlig anlegg, som vil prege de lokale og nærliggende naturrommene. Særlig fjordlandskapet har særegne kvali­teter som skal ivaretas. Skipstunellen må derfor integreres godt i landskapet. 

Tunellen vil skape stor oppmerksomhet lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Dette kan utnyttes til å skape en helt ny og unik destinasjon i Norge. Det kan blant annet oppnås ved å gi nærområdet et felles og tydelig arkitekturspråk for landskap og bygninger. Samspillet mellom skipstunell, landskap og arkitektur vil skape en særegen stedsidentitet, som gjør området til et attraktivt reisemål og landemerke. 

Utformingen at landområdene rundt portalåpningene tar utgangspunkt i Stadlandets karakter og identitet. Anlegget skal utvikles med møteplasser og friluftsmuligheter, med turstier opp til, og over, skipstunellen. Dette kan gi hverdagsgleder og helsebringende turmuligheter for fastboende. Bygnings- og landskaps­arkitekturen legger til rette for næringsutvikling og turisme, noe som kommer lokalbefolkningen til gode. 

Det er utarbeidet et dynamisk belysningskonsept for områdene som ivaretar alle de komplekse hensynene i området, som sikkerhet, dyreliv og opplevelse. Konkrete tiltak for å bevare biologiske mangfold over og under vann har blitt vektlagt, blant annet ved å tilbakeføre og reparere den eksisterende naturtypen gjennom revegetering, oppformering og bruk av stedlige arter. Vegetasjonen blir en integrert og viktig del av områdets arkitektur. 

---

The Stad Ship Tunnel, the world’s first full-scale ship tunnel, features openings about 50m high and 36m wide. Its main goal is to create a safer, more predictable sea route past Stad while preserving the unique fjord landscape by integrating the tunnel into the environment.

The project will attract local, national, and international attention, creating a new, unique destination with a unified architectural language that strengthens local identity and makes the area a landmark.

The land around the portals reflects Stadlandet’s character and includes meeting places and hiking trails, promoting recreation and health for residents. The design supports local business and tourism.

A dynamic lighting concept balances safety, wildlife, and visitor experience. Biodiversity preservation is prioritized through habitat restoration, revegetation, and use of local species, making vegetation a key part of the area's architecture.

 

Prosjektfakta

Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler

Beliggenhet: Stad kommune, Vestland

Oppdragsgiver: Kystverket

Byggeår: 2030–2032, oppstart 2025–2026

Prosjektperiode: 2022–2024

Kostnad inkl. MVA: Utarbeidelse av konkurransegrunnlag for totalentreprise, ca. 90 mill. kr. Byggekostnad ca. 5 mrd. kr.

Prosjektansvarlig: Bjørn Arill Hafnor

Landskapsarkitekt: Multiconsult Norge AS, Trondheim

Ansvarlig landskapsarkitekt: Zinnia Gjengstø

Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Zinnia Gjengstø, Juni Norløv Teigene, Sanaz Akbari Koli MNLA

Rådgivere/konsulenter: Multiconsult Norge AS

Arkitekt: LINK Arkitektur

Samarbeidspartnere: Zenisk (Lysdesign)

Annet: Prosjektfase: Forprosjekt og anbudsgrunnlag.

Multiconsult Norge AS, Trondheim

  • 3b stille morgen_Moldefjorden _ MIR
  • Bildeillustrasjon 07 Kjødepollen
  • 1 Landskapsplan Moldefjorden copy
  • 2 Landskapsplan Kjødepollen copy

Liknende prosjekter