Pir II Oslo AS vant 1. premie i plan- og designkonkurransen om ny undergang og overgang ved Jessheim stasjon.
Tverrforbindelsen binder sammen de fremtidige byrommene på hver side av jernbanen og bidrar til å skape en sammenhengende by. I tillegg til å være et identitetsskapende element som knytter sammen bydeler, sørger undergangen for at Jessheim togstasjon forbindes på tvers av sporene på en effektiv måte.
Undergangen forholder seg til de lokale forhold i nord og syd på to svært ulike måter. I nord etableres en aktiv og fleksibel vegg som inneholder en rekke ulike funksjoner som kan integreres i fremtidige tilstøtende utviklinger. Her finnes aviskiosk, billettautomater, sykkelverksted, automater med mat og drikke og minigalleri for lokal kunst. Veggen har en åpen og sterk visuell fremtoning. Den bidrar til aktivisering og lyssetting av undergangen.
I syd terrasserer forbindelsen seg opp mot det høyereliggende bynivået, som er formet for å tilpasse seg eksisterende verneverdige bygninger og skaper på denne måten nye byrom. Bevegelsen veksler mellom grønne (myke) og harde overflater og er tilpasset lokale situasjoner, som forbindelsen mot Jessheim rådhus og Stasjonsparken.
Kategori: Samferdselsanlegg, veg, rasteplasser, kollektivterminaler
Beliggenhet: Ullensaker, Akershus
Oppdragsgiver: Ullensaker kommune, Akershus fylkeskommune, Jernbaneverket, Statens vegvesen og ROM Eiendom
Byggeår: 2014
Areal/størrelse: 11 000 m2
Prosjektansvarlig: Olav Resell
Landskapsarkitekt: Pir 2 Oslo AS
Ansvarlig landskapsarkitekt: Christine Gjermo MNLA
Prosjekterende landskapsarkitekt(er): Inger Lill Eikaas MNLA
Rådgivere/konsulenter: Dr. techn. Kristoffer Apeland AS
Arkitekt: Anne Sandnes MNAL, Kaja Tiltnes MNAL
Priser i konkurranser: 1. premie i plan- og designkonkurransen om ny undergang og overgang ved Jessheim stasjon