NLAs årsmøte 2024: Presidenten takker for seg

NLAs president, Pål Dixon Sandberg, trekker seg som president etter tre år i vervet. Delta i å velge ny president i Norske landskapsarkitekters forening på årsmøtet 20. april 2024.

Foto: Pål Dixon Sandberg går av etter 9 år i styret i NLA, foto Anne Guro Røsæg Pal Dixon Sandberg_ foto Anne Guro Rosaeg

Alle ordinære medlemmer i NLA kan delta på årsmøtet, fysisk eller digitalt

PÅMELDING
Deltakelse på årsmøtet krever påmelding innen 18. april, for oversikt om stemmegivning og matbestilling. Innkalling med lenke til påmelding og eventuell deltakelse via Zoom sendes medlemmene. Påmelding via checkin

TID OG STED
Thon Hotell Norge, Dronningens gate 5, 4610 Kristiansand, lørdag 20. april, kl. 10.00–14.00.

- Vi håper medlemmene blir med på årsmøtet, og at de gjerne kombinerer det med deltakelse på den fantastiske fagdagen i Kristiansand 19. april, sier generalsekretær Line Oma.

Presidentskifte uten dramatikk

Pål Dixon Sandberg har vært i NLAs styre i hele ni år, de siste tre årene som president. Han har stått i spissen for et styre som har fått på plass en troverdig og sterk kommunikasjonsstrategi og sikret en grundig rekrutteringsprosess av ny generalsekretær og fagrådgiver.

- Jeg takker nå for meg på et tidspunkt der jeg anser at to store mål er fullført med et veldig bra utfall, og er glad og stolt over hvordan disse prosessene har landet. Det er sunt med utskiftinger i et styre, og ni år er en god periode. Dette føles som et bra tidspunkt å tre til side og jeg er overbevist om det nye styret sammen med den nye administrasjonen vil lede et sterkt NLA fremover, sier Sandberg.

Valgkomitéen har innstilt nåværende visepresident, Birgitte Hellstrøm, som ny president i foreningen, og nåværende styremedlem Else Dybkjær som ny visepresident. Cathrine L. Løken er foreslått som nytt styremedlem. Dette og mer er opp til årsmøtet å avgjøre 20. april. Se hele sakslista her.

Forside illustrert Aarsmelding 2023
Årsmeldingen for 2023 er på agendaen. Her illustrert utgave (klikk på bildet for å laste den ned).

Ny klimastrategi på sakskartet

Sakspapirene er sendt ut på mail til medlemmene, og ligger også tilgjengelig i Kalenderen på 20. april, med unntak av Sak 8 Regnskap som sendes på epost til medlemmene.

Styret foreslår at NLA skal lage en klimastrategi som baserer seg på de samme seks punktene som er ratifisert i IFLA og ASLA, NLAs søsterorganisasjon i vest: 1) Fremme FNs bærekraftsmål, 2) Oppnå netto nullutslipp innen 2040, 3) Bedre klimatilpasningen og styrke livskvalitet, 4) Fremme klimarettferdighet og sosial bærekraft, 5) Respektere og lære fra urfolks kulturer, 6) Være en ledende profesjon mot klima- og naturkrisen.

ASLA har laget en framoverlent Climate Action Plan, og ASLA deltar på fagdagen 19. april for å presentere den, og snakke om hvordan landskapsarkitektene kan redde verden gjennom naturbasert design. Den vil også gi et godt grunnlag for NLAs årsmøte til å vurdere hvordan NLAs egen klimastrategi bør se ut.

- Vi foreslår også en prosess med lokalavdelingene der de får være med og stake ut kursen, sier president Pål Dixon Sandberg.

Årsmøtet skal også diskutere om vi skal kunne bruke «Norske landskapsarkitekter» som navn der det er hensiktsmessig, i stedet for «Norske landskapsarkitekters forening, NLA». Ved forrige årsmøtet i 2023 ga medlemmene styret et mandat til å teste ut andre navn. Etter en grundig vurdering, så styret det som utfordrende å teste ut et kortere navn, dersom det viser seg at årsmøtet ikke ønsker å bruke dette likevel. Styret ønsker derfor årsmøtets aksept til å kunne bruke «Norske landskapsarkitekter», uten at det skal medføre en endring i Brønnøysundregisteret.

Dueknipen, fotograf Johnny Skarpeid_Rambøll
Dueknipen. Foto Johnny Skarpeid, Rambøll

Fagdagen «Herlig land»

Oma skal delta på sin første fagdag og sitt første årsmøte i NLA, og hun gleder seg som en unge, ikke minst til å bli bedre kjent med medlemmene i NLA.

- Jeg har vært på en del konferanser i mitt liv, men fagdagen i NLA blir noe spesielt. Det kommer til å bli veldig gøy, og innenfor en tematikk som både er inspirerende og livsviktig, sier Oma.

Verden er lesset med krig og kriser, informasjonen er overveldende og noen ganger også kunstig. Internett har svar på mer enn vi lurer på. Nå trenger vi å komme sammen om det vi ikke kan google oss til.

Landskapsarkitekturen kan by på optimisme, herlighet og begeistring. Når landskapsarkitektene inviterer til fagdag skal det utforskes svar på de store samfunnsutfordringene, ikke mindre. Målet er at fagdagen skal gi aha-opplevelser og at deltakerne skal forlate Fagdagen med hodet høyt og med ny giv.

Praktisk om deltakelse på fagdag og årsmøte

NLA har reservert en del hotellrom på Thon Hotel Norge i Kristiansand. Hotell for oppholdet bookes av hver enkelt på denne måten: Send booking for aktuelle datoer til norge.resepsjon@olavthon.no med bookingkode "NLA landskap". Hotellrom betales selv ved innsjekk/utsjekk. Tilbud om 1495,- for enkeltrom gjelder så lenge det er ledige hotellrom. Det koster 200 kr for ekstra person i rommet. Hotellrommet inkluderer god frokost, og på årsmøtet er det toretters lunsj og snacks.

Vi håper også dere vil delta på fagdagen 19. april, dagen før årsmøtet.
Påmelding kan gjøres her: NLA Fagdag 2024 - «Herlig land» - Apr 19, 2024 | Checkin Les mer om det gode programmet her: NLA - NLAs fagdag - sikre deg plass nå! (landskapsarkitektur.no)

Teaser-2_A5_ Raster
ill. Ruben Ratkusic